⬤ Direct klantenservice advies
Door middel van een goede klantenservice kun je customer engagement verhogen. Maar wat is nu precies customer engagement? En wat kun je doen als bedrijf om dit te verbeteren? Na het lezen van dit artikel weet je hoe je ambassadeurs maakt van klanten door middel van engagement.
De letterlijke vertaling van customer engagement is klantenbinding. Echter dekt de Nederlandse term niet helemaal de lading. Klantenbinding gaat puur over de termijn die een klant bij je blijft. Verder gaat het niet in op de emotie en of een klant zich betrokken voelt bij jouw bedrijf of merk. Betrokken klanten kunnen ambassadeur voor jouw bedrijf zijn en positieve ervaringen verder de wereld in sturen. Een extravert persoon deelt graag dingen op grote schaal, zowel on- als offline. Een introvert persoon deelt liever verhalen in een kleinere kring. Engagement zegt dus heel veel over hoe mensen in elkaar zitten en wat de uitkomsten van hun karakters voor jouw bedrijf betekenen.
Betrokken klanten lopen net even een stapje harder dan klanten die slechts tevreden zijn. Zij ontpoppen zich tot ambassadeurs van jouw merk of bedrijf. Ze steken eventueel klanten van de concurrent aan met hun beleving en enthousiasme. Denk hierbij aan
reviews via Google of social media. Blije en betrokken klanten zijn voor bedrijven dus een gratis middel om het aantal klanten en de omzet te verhogen en om de online reputatie te verbeteren. Positieve ervaringen worden eerder gedeeld dan negatieve: dit percentage is 69% tegen 63%. Bovendien leest ook 69% van de consumenten de online reviews voordat ze een aankoop doen. Negatieve reviews zorgen voor weinig vertrouwen en dus voor minder omzet.
Het vervelendste is nog dat 40% van de klanten overstapt na een slechte ervaring. Customer engagement verbeteren levert dus veel op, op de lange termijn. Maar hoe pak je dit aan? Neem onderstaande tips in overweging om van jouw blije klanten in blije ambassadeurs verandert:
Zijn er nog andere middelen om de customer engagement te verbeteren? Laat het ons weten via het
contactformulier.
About Ralph Heeneman
Ralph is oprichter en projectmanager van Byteleaders. Hij is gespecialiseerd in klantcontact oplossingen.
Vestiging Amsterdam |
+31 20 261 86 50
Uitbesteden
Over Byteleaders