10 redenen om een goede virtual assistent in te schakelen
Door de digitalisering van werkomgevingen maakt een personal assistant (PA) steeds vaker plek voor een virtual assistant (VA). Een professionele VA is vaak een alleskunner die uit de voeten kan met mailbeheer, social media, agendabeheer en administratieve werkzaamheden. De ondernemer die een VA inhuurt, bespaart tijd, geld en ruimte. In dit artikel staan 10 voordelen van werken met een virtual assistant.
#1 Minder werkdruk
Ondernemers zijn per saldo ook veel tijd kwijt aan administratie, e-mails wegwerken, online marketing en CRM. Deze zaken nemen veel tijd en ruimte in en dat gaat ten koste van de core business. Door deze taken over te dragen aan een VA kun je je wel met de kernactiviteiten bezig houden. Dit maakt het werk ook leuker en je ervaart minder werkdruk.
#2 Het bedrijf groeit sneller
Een slimme virtuele assistent is een expert op het gebied van klantcommunicatie. Hij of zij zorgt ervoor dat klanten op de juiste manier worden geholpen, waardoor zij sneller (opnieuw) een aankoop doen. Bovendien denkt een virtual assistant met je mee, geeft nieuwe inzichten en laat een frisse wind door je bedrijf waaien. Daardoor ontstaan weer nieuwe kansen om het bedrijf te laten groeien.
#3 Geen operationele kosten
Een ander voordeel van werken met een virtual assistant is, dat je geen operationele kosten betaalt. Een virtuele assistent werkt vaak vanuit huis en heeft zelf de middelen in bezit die nodig zijn om het werk uit te voeren. Je hoeft als werkgever dus geen laptop of kantoormeubels te kopen. Je betaalt enkel voor de diensten die je afneemt.
#4 Werkplek creëren is niet nodig
Extra werkplekken kosten ook meer geld. Daarom is het fijn om goed contact te hebben met iemand die op afstand werkt. De huur of aanschaf voor extra kantoorruimte kun je langer uitstellen en ook dit scheelt weer aanzienlijk in de kosten.
#5 Focus op core business
Je kunt niet alles goed doen als ondernemer. Het zijn de kernactiviteiten van je bedrijf die jou deden besluiten om ondernemer te worden. Helaas vragen andere activiteiten, zoals klantvragen en online marketing, ook veel tijd. Een virtual assistant neemt dit werk voor jou uit handen. Zo kun jij weer alle aandacht leggen op datgene wat je leuk vindt om te doen.
#6 Het werk is sneller af
Een goede VA heeft veel ervaring met plannen, agenda’s beheren, CRM-systemen en andere administratieve werkzaamheden. De online assistent is dus veel sneller en handiger met al deze taken. Klanten zijn sneller geholpen en het klantenbestand is zo snel gevuld. De virtual assistant helpt je dus met meer werk te verrichten in minder tijd.
#7 Online vindbaar en zichtbaar
Nog een van de voordelen van een virtual assistant is, dat zij vaak ook savvy zijn met online marketing en social media. Een echte professional helpt jou ook met de content op de website en de advertising op social media en Google. Klanten komen dus eerder bij jou terecht. Je bent beter vindbaar, zichtbaar en daardoor ook betrouwbaarder. Uiteraard draagt dit bij aan de groei van jouw bedrijf.
#8 Geen kosten voor een PA
Een PA in dienst kost meer dan enkel het maandelijkse salaris. Denk aan de kosten voor een werkplek, doorbetaling van vakanties en ziekte en de pensioenregeling. Met een virtuele assistent is dit niet het geval. Je betaalt alleen voor de uren die de VA voor jou aan het werk is.
#9 Niet vies van flexibel werken
Nog een voordeel van werken met een virtual assistant is dat zij bereid zijn zich aan te passen aan jouw schema en dus flexibel inzetbaar zijn. Ze doen dus meer in drukke tijden en stellen dat bij als het weer wat rustiger is. Je hoeft dus niet 40 uur voor een PA te betalen die soms minder uren effectief aan de slag is.
#10 Meer plezier
Omdat je je meer kan toespitsen op je core business, heb je als ondernemer ook vast weer meer plezier in je werk. Bovendien weet je zeker dat je bedrijf blijft draaien als je er even of voor langere tijd tussenuit wil. Je hebt dus niet alleen meer plezier in je werk, maar ook meer ontspanning in je vrije tijd. De voordelen van een virtual assistant zijn dus enorm, zowel zakelijk als persoonlijk.
Virtual assistant, of toch klantenservice laten uitbesteden?
Hoewel een virtual assistant talloze voordelen biedt, zijn er specifieke zakelijke behoeften waarvoor Byteleaders de betere oplossing kan zijn. Als u op zoek bent naar manieren om uw klantenservice te verbeteren en te laten floreren, overweeg dan om je klantenservice bij ons uit te besteden. Terwijl een virtual assistant je kan helpen met diverse taken, biedt Byteleaders gespecialiseerde ondersteuning voor jouw klantenservicebehoeften. Onze toegewijde klantenserviceteams zijn gespecialiseerd in klantgerichtheid, schaalbaarheid, kostenbesparing en expertise. We bieden een klantgerichte aanpak die jouw bedrijf onderscheidt van de concurrentie, terwijl we tegelijkertijd kosteneffectief zijn en jouw klantenservice kunnen aanpassen aan seizoensgebonden pieken of groeiende klantenkring. Neem contact met ons op om te ontdekken hoe we jouw klantenservice kunnen transformeren en je een concurrentievoordeel kunnen bieden ten opzichte van traditionele virtual assistants.

About Ralph Heeneman
Ralph is oprichter en projectmanager van Byteleaders. Hij is gespecialiseerd in klantcontact oplossingen.
Vestiging Amsterdam |
+31 20 261 86 50