Wat is Zendesk en wat zijn de voordelen voor je klantenservice?

Ralph Heeneman • 29 mei 2023

Er bestaan tegenwoordig veel verschillende applicaties om je klantenservice in te beheren. In deze blog zullen we dieper ingaan op wat Zendesk is, de voordelen ervan en hoe het jouw klantenservice kan transformeren.

Wat is Zendesk precies?

Zendesk is een applicatie in je webbrowser waar klantcontact mee kan worden afgehandeld.


Het voorziet van een scala aan tools om klantinteracties te beheren via meerdere kanalen zoals e-mail, chat, telefoon en sociale media. Het biedt verschillende functies zoals ticketbeheer, zelfbedieningsopties, kennisbank, analyses en automatisering, waarmee organisaties hun ondersteuningsprocessen kunnen stroomlijnen en de klanttevredenheid kunnen verbeteren. Zendesk biedt ook integraties met andere populaire zakelijke tools zoals CRM, marketingautomatisering en
e-commerceplatforms. Het platform wordt gebruikt door bedrijven van alle groottes, van startups tot grote ondernemingen, in verschillende sectoren.

zendesk support

De 8 voordelen van Zendesk



  1. Alle contactkanalen vanaf één webbrowser scherm beheren: e-mail, telefonie, SMS, live chat, Twitter, Facebook, Instagram
  2. Kennisbank voor zowel intern (medewerkers) als extern (klanten) gebruik
  3. Efficient ticketbeheer: één overzichtelijke interface voor een compleet klantdossier
  4. Zelfbedieningsopties: zowel een kennisbank en communityforums waarmee klanten antwoorden op veelgestelde vragen kunnen vinden en problemen kunnen oplossen zonder contact op te nemen met de klantenservice.
  5. Analyse en rapportage: Zendesk biedt geavanceerde analysemogelijkheden, waarmee bedrijven inzicht kunnen krijgen in de prestaties van hun klantenservice en hun processen kunnen verbeteren. Het biedt ook rapportagemogelijkheden voor betere besluitvorming en optimalisatie van klantenserviceprocessen.
  6. Automatisering: Zendesk biedt automatiseringen waarmee bedrijven repetitieve taken kunnen verminderen en de productiviteit kunnen verhogen, waardoor medewerkers meer tijd kunnen besteden aan complexere en waardevollere taken.
  7. Integraties: Zendesk biedt integraties met andere populaire zakelijke tools zoals CRM, marketingautomatisering en e-commerceplatforms, waardoor bedrijven naadloos kunnen werken en betere resultaten kunnen behalen.
  8. Schaalbaarheid: Zendesk is schaalbaar en kan worden aangepast aan de behoeften van bedrijven van alle groottes, van startups tot grote ondernemingen.


Zendesk Chat: krachtige geïntegreerde live chat


Met de module Zendesk Chat kun je een widget op je website installeren. Hiermee krijgen je websitebezoekers toegang live chat met jullie als organisatie. Ervaring leert dat dit niet alleen klantvriendelijk, maar ook conversieverhogend werkt. Met name voor webshops zijn de mogelijkheden enorm. Maar ook voor serviceorganisaties zorgt het laagdrempelige live chat contact voor betere klantrelaties.

zendesk chat

Zendesk Explore: Rapportage mogelijkheden


Zendesk biedt geavanceerde analysemogelijkheden, waarmee bedrijven inzicht kunnen krijgen in de prestaties van hun klantenservice en hun processen kunnen verbeteren. Met Zendesk Explore kun je op maat gemaakte dashboards bouwen om de informatie uit je klantenservice te krijgen die relevant is voor jouw organisatie. Denk aan responsetijden, klanttevredenheid en benodigde tijd om klantcontact af te handelen.


Automatiseringen instellen


Met Zendesk kunnen organisaties automatiseringen instellen om repetitieve taken te verminderen en de productiviteit te verhogen. Zo kun je klanten alvast een aantal helpcentrum artikelen laten terugsturen wanneer ze een e-mail versturen of overbodige berichten automatisch archiveren. Ook is het handig om tickets automatisch te routeren naar een bepaalde afdeling zodat direct de juiste collega er mee aan de slag kan.


laptop met zendesk

Kosten van Zendesk


In plaats van losse modules wordt Zendesk tegenwoordig als pakket verkocht (dit wordt ook wel de Suite genoemd). Hier is voor gekozen omdat de modules gecombineerd de meest krachtige klantcontactoplossing ontstaat.

Naam pakket Voordelen Maandelijkse kosten per klantadviseur
Team • Support via e-mail, spraak, sms en live chat • Kennisbank • Eenvoudige automatiseringen • Standaard rapportage €49
Growth • Meerdere merken in 1 systeem • Geavanceerde automatiseringen • Service Level Agreements (SLA) • Support en content in meerdere talen €79
Professional • Rapportages op maat maken • AI-gedreven geautomatiseerde antwoorden • Zijgesprekken voor intern overleg • Sunshine Conversations (systeemintegraties) €99
Enterprise • Live dashboards • Uitgebreide teamrollen • Meer light agents (1000) • Meer API toegang €150

Implementatie door een partner laten doen


Nu je weet wat Zendesk is, is het is aan te raden om de applicatie door een gespecialiseerd bedrijf te laten inregelen. Dit scheelt tijd en zo weet je zeker dat je het maximale uit het software pakket haalt. Byteleaders is Nederlands partner van Zendesk en daarmee gecertificeerd om implementaties en optimalisaties te doen. Bel of mail ons gerust voor vrijblijvend advies.

+31 20 261 86 50
zendesk@byteleaders.nl


byteleaders zendesk advanced partner
Ralph Heeneman

About Ralph Heeneman

Ralph is oprichter en projectmanager van Byteleaders. Hij is gespecialiseerd in klantcontact oplossingen.

Vestiging Amsterdam | +31 20 261 86 50

laptop leads genereren met klantenservice
door Ralph Heeneman 31 januari 2025
Wie een slimme klantenservice inricht, kan hier efficiënt leads mee genereren. Lees hier alles over Klantenservice Leadgeneratie op Byteleaders.nl
ninox
door Ralph Heeneman 28 november 2024
Ninox is een krachtig no-code platform die zowel databasebeheer als projectmanagement naar een hoger niveau tilt. Lees meer in deze blog.
Projectmanager Klantenservice E-commerce
door Ralph Heeneman 8 augustus 2024
Als projectmanager ben je eindverantwoordelijk voor je eigen ‘mandje’ met projecten. Geïnteresseerd in deze functie? Wij horen graag van je.
Bekijk meer