⬤ Direct klantenservice advies
Ontevreden klanten zorgen voor inkomstenderving en negatieve reclame. Daarom wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om te meten hoe (on)tevreden de klanten zijn. Hoe zet je de emoties van klanten ten aanzien van jouw dienstverlening om in meetbare statistieken? Welke Key Performance Indicator (KPI) past het beste bij jouw organisatie? Dit artikel vertelt je er alles over.
Klantbehoud zou bovenaan het lijstje van elk bedrijf moeten staan. Ongeveer 91 procent van alle ontevreden klanten neemt nooit meer jouw product of dienst af. Bovendien blijkt uit verschillende onderzoeken dat loyale klanten voor ongeveer 20 tot 80 procent verantwoordelijk zijn voor de omzet. Bovendien kost het proces van klantbehoud minder geld dan het proces van de werving van nieuwe klanten.
Een survey om de klanttevredenheid te meten, is de meest gangbare optie om meer te weten te komen over de emoties van jouw klanten ten aanzien van jouw product. De survey bezorg je het beste via de wegen, zoals de klant nu ook bij jouw bedrijf terecht komt. Die methodes zijn:
De eerste twee methodes zijn geschikt om kwantitatieve gegevens te achterhalen. Met 4 en 5 kom je achter de dieperliggende emoties van de klant. Het e-mail onderzoek is geschikt om achter beide te komen. Uiteraard kun je ook een mix maken van verschillende soorten onderzoek. Wat jij inzet, hangt af van wat je wil achterhalen.
Klanttevredenheid is te meten aan de hand van verschillende metrics (KPI’s). Deze alinea bespreekt de meest gangbare methodes:
Geen enkel meetinstrument is de heilige graal. Geen van de methodes omvat alle elementen die de klanttevredenheid volledig inzichtelijk brengen. Het advies luidt om de methodes te combineren. Al doende kom je erachter welke mix van methodes het beste werkt voor jouw bedrijf. Het gaat erom dat je de resultaten kan omzetten in concrete manieren om de dienstverlening te verbeteren. Bedrijven die zich focussen op de verbetering van klantloyaliteit, nemen data-analisten aan of schakelen een onderzoeksbureau in dat zich bezighoudt met de klanttevredenheid in kaart brengen. Vraag dus zeker advies aan externe partijen als je zelf niet weet hoe je hiermee om moet gaan.
Hoe meet jij de klanttevredenheid bij jouw klanten ten aanzien van jouw merk, product of dienstverlening? Laat het ons hieronder weten in een reactie.
About Ralph Heeneman
Ralph is oprichter en projectmanager van Byteleaders. Hij is gespecialiseerd in klantcontact oplossingen.
Vestiging Amsterdam |
+31 20 261 86 50
Uitbesteden
Over Byteleaders