⬤ Direct klantenservice advies
Je klant heeft voor het eerst iets bij je besteld en je hoopt dat hij of zij tevreden is. Blijft het dan bij hopen, of ga je actief met aftersales aan de slag zodat je je klant voor langere tijd bindt? Dat tweede natuurlijk. Met aftersales kun je veel meer bereiken dan je denkt en je onderneming een geweldige boost geven. Zo hoef je niet langer grote aantallen nieuwe klanten te werven, maar blijven je bestaande klanten bij je terugkomen. Benieuwd welke aftersales activiteiten je daar het meest bij helpen? Lees dan hieronder verder.
Vooral als je een webwinkel hebt beschik je al snel over allerlei informatie van je klanten. Waarom benut je deze niet? Stuur bijvoorbeeld een e-mail als je klant jarig is en bied op dat moment een leuke korting aan. Daarnaast kun je je databestand aanwenden om persoonlijke aanbiedingen te doen. Zo voelt je klant zich gezien en zal deze eerder een nieuwe aankoop overwegen.
Beschik je over een webcare-afdeling of handel je zelf alle binnenkomende klantvragen af? Streef er in beide gevallen naar dat je zo snel mogelijk reageert. Vanwege de aard van social media verwachten mensen dat ze snel een reactie krijgen. Klanten waarderen een snelle, goede reactie altijd. Reageer niet alleen op negatieve berichten maar ook op positieve. Zo zet je jezelf op social media ook op een goede manier neer en maak je gratis reclame, die bovendien ook nog eens geloofwaardiger wordt geacht omdat een bestaande klant een positief bericht over je plaatst.
Je bent natuurlijk blij dat je klant een aankoop bij je doet. Verzend je producten daarom met persoonlijk bedankbriefje of laat een bedankboodschap zien na aankoop, bijvoorbeeld op je website of in een bevestigingsmail. Hoe origineler, hoe beter.
Stuur je klanten na hun eerste bestelling regelmatig relevante nieuwsberichten of aanbiedingen. Hierdoor blijf je in het zicht bij je klant. Is er eerder al contact geweest maar is je klant niet teruggekomen? Informeer dan eens bij je klant of deze nog interesse heeft in je diensten of doe een mooie aanbieding, exclusief voor bestaande klanten.
Zorg voor interactie met je klanten. Hebben zij positieve of negatieve feedback over je dienst, product of klantenservice? Geef dan meerdere mogelijkheden om feedback te geven. Zo stel je je open op en krijgt je klant het idee dat zijn of haar input gewaardeerd wordt. Laat daarna ook altijd zien wat je met die feedback doet.Met deze aftersales activiteiten houd je contact met je klanten en blijf je in the picture. Dat is belangrijk als je je bestaande klanten wilt behouden. Het gaat erom dat je je klanten het gevoel geeft dat zij ertoe doen. Als dat lukt, zul je zien dat klanten blijven terugkomen.
Het bericht Onmisbare aftersales activiteiten voor meer klantenbinding verscheen eerst op Byteleaders.
About Ralph Heeneman
Ralph is oprichter en projectmanager van Byteleaders. Hij is gespecialiseerd in klantcontact oplossingen.
Vestiging Amsterdam |
+31 20 261 86 50
Uitbesteden
Over Byteleaders