Stijgend arbeidstekort klantenservice, wat zijn de redenen?

Ralph Heeneman • 16 augustus 2023

De afdeling klantenservice wordt in ieder bedrijf steeds groter. Het gevolg is een groot werknemerstekort, wat zowel door de brancheorganisatie Klantenservice Federatie en het UWV is gemeld. Wel 62% van de ondervraagde ondernemers kampt met een personeelstekort. Arbeidsmarktadviseur Lisan van den Beukel zegt hierover “inmiddels is de arbeidsmarkt voor klantcontactberoepen in bijna heel Nederland krap”.


Waardoor is het arbeidstekort zo groot in Nederland?

De klantenservice branche groeit supersnel. Het gevolg van deze nieuwe service-economie is dat het aantal openstaande vacatures ook zeer snel stijgt. De krapte op de arbeidsmarkt neemt in alle branches toe, maar zeker klantenservice organisaties merken dit. Niet iedereen kan zomaar op een klantenservice positie worden neergezet, waardoor verschillende organisaties zelf al mensen omscholen.

Een perfecte medewerkers spreekt én schrijft goed Nederlands, moet om kunnen gaan met positieve en negatieve klanten, maar moet ook gezag kunnen uitstralen en informatie kunnen overbrengen op klanten. Vooral de negatieve klantenservice ervaringen zorgen ervoor dat veel werkzoekenden niet de stap naar een klantenservice baan durven te nemen.


Wat kun je als organisatie doen om deze baan aantrekkelijker te maken?

Begin met je werknemers goed op te leiden en stel ook regels voor de omgang van klanten. Je werknemers hoeven het niet te accepteren als zij nare verwensingen hun kant op krijgen geslingerd. Daarnaast kan het werken met targets iets zijn waar de ene werknemer goed op reageert en de andere werknemer negatief.

Daarnaast kunnen organisaties ook zelf meer mensen opleiden in de vorm van traineeships. Hierdoor neem je starters op de arbeidsmarkt in de arm en leid je deze op tot well-rounded klantenservice professionals.


Bron: Trouw


Ralph Heeneman

About Ralph Heeneman

Ralph is oprichter en projectmanager van Byteleaders. Hij is gespecialiseerd in klantcontact oplossingen.

Vestiging Amsterdam | +31 20 261 86 50

laptop leads genereren met klantenservice
door Ralph Heeneman 31 januari 2025
Wie een slimme klantenservice inricht, kan hier efficiënt leads mee genereren. Lees hier alles over Klantenservice Leadgeneratie op Byteleaders.nl
ninox
door Ralph Heeneman 28 november 2024
Ninox is een krachtig no-code platform die zowel databasebeheer als projectmanagement naar een hoger niveau tilt. Lees meer in deze blog.
Projectmanager Klantenservice E-commerce
door Ralph Heeneman 8 augustus 2024
Als projectmanager ben je eindverantwoordelijk voor je eigen ‘mandje’ met projecten. Geïnteresseerd in deze functie? Wij horen graag van je.
Bekijk meer